Näin pelaat Pikkiksen seikkailupeliä

Pikkiksen seikkailupeli on koko perheen ajanvietettä, johon voivat osallistua kaikki 1–99-vuotiaat (eikä se ole niin justiinsa jos löytyy vanhempia tai nuorempia) ja pelata voi yksittäin tai pareittain. Jos esimerkiksi aikuista jännittää pelata uutta peliä, hänen kannattaa pyytää lasta parikseen.

Tarvitset

  • printatun pelilaudan (valitse joko 2 x A4 yhteenteipattuna tai yksi A3)
  • ihan tavallisen nopan
  • pelinappulan kaikille pelaajille. 

Printtaa tästä

Pelin kulku

Pelissä edetään kohdasta ALKU kohti MAALIa nopan osoittaman silmäluvun mukaisesti. Muistathan, että pelilaudalla liikutaan kuten vastuulliset retkeilijät eli merkityllä polulla. Voittaja on se, joka pääsee vaaralle viimeisenä, koska matkan teko on tärkeämpää kuin maaliin pääsy. Hätähousut ja hassuttelijat voivat halutessaan vaihtaa järjestyksen toisin päin. Järjestystä voi myös vaihtaa kesken pelin, jos lapset niin haluavat.

Matkalla vaaralle tulee vastaan 

  • 7 jymykivistoppia, jonka kohdalle pysähdytään aina (eli vaikka nopan silmäluku näyttäisi enemmän, pysähdy jymykivistopille). Jymykivistopilla avataan kysymys.
  • 12 yllätyspistettä, joihin päädytään vain tasaluvulla. Lue yllätyspisteiden tehtävät numerojärjestyksessä. 

Yllätyspisteiden tehtävät

  1. Voi köllinpujut! Mini on lähtenyt perääsi ilman lupaa! Puhise ja palaa alkuun palauttamaan vintiö kotiin ja heitä uudestaan noppaa.
  2. Plätsis! Mulasit jokeen ja nyt on turkki märkänä napaa myöten. Tee nuotio ja kuivattele yhden heittovuoron ajan.
  3. Kappas, joen penkassa on lautta! Hyppää kyytiin ja melo joen yli! 
  4. Jösses! Hiili nappasi nopan! Saat päättää kuinka monta askelta (1-6) seuraava pelaaja laudalla etenee.
  5. Metsästä rymistelee esiin valtava, samettiturpainen hirvi. Saat sen sarvikruunussa kyydin sillan viereen, jahuu!
  6. Hups! Reppusi unohtui joen rantaan. Heitä parillinen luku (2, 4 tai 6) niin pääset hakemaan sen lautalla edestakaisin ja jatkamaan matkaa.
  7. Kahlaat joen reunaa kelopuusillan ali. Siirry tämän pelikierroksen ajaksi pöydän alle pelaamaan.
  8. Massusi murisee! Mussuta kaksi papananmakuista välipalapatukkaa, maiskuttele voimakkaasti ja heitä uusin voimin noppaa uudestaan.
  9. Tallustat polkua niin ajatuksissasi, että kompastut juureen. Tee kuperkeikka (tai jos olet aikuinen kömpelys, kieri vain matolla) ja puhaltele varpaaseen yhden heittovuoron ajan.
  10. Kroohpyyh, kylläpä ramaisee! Ota torkut, jotka kestävät lapsilla yhden heittovuoron ja aikuisella pisteelle pääsyyn heitetyn silmäluvun verran heittovuoroja (eli jos päädyit pisteelle silmäluvulla 5, lepää viisi heittovuoroa). Kun pääset taas heittämään, tee se silmät kiinni.
  11. Voi köllinpujut, onko sillalla joku? Ujous iskee ja jäät kivien taakse kökkimään ja harjoittelet sanomaan mahdollisimman möreästi “huomentapäivää” kunnes saat heitettyä silmäluvuksi yli kolme (3, 4, 5 tai 6).
  12. Ukkonen jyrähtää ja säikähdät ihan möröpaljon. Loikkaa kaksi askelta eteenpäin ja kiljaise maltillisesti.

Jymykivistoppi

  1. Rohkeutta on päästää irti. Pikkis vie ystäväkorppinsa Hiilen asumaan muiden korppien luo. Pikkistä jännittää, unohtaako Hiili hänet nyt ihan kokonaan. Oletko sinä uskaltanut joskus sanoa jollekin tärkeälle asialle, tavaralle tai ihmisille heippa? 
  2. Rohkeutta on kokeilla jotain uutta. Pikkis maistoi sientä ja huomasi, että ehkä sienen kanssa voi tutustua vaikka ei ylimpiä ystävyksiä olisikaan. Oletko sinä uskaltanut kokeilla uusi juttuja?
  3. Rohkeutta on mennä tutustumaan uuteen tyyppiin. Pikkistä jännitti ihan kamalasti mennä moikkaamaan Kirppaa, mutta onneksi hän uskalsi, sillä heistä tuli parhaat ystävykset. Kehen uuteen sinä olet tutustunut?
  4. Rohkeutta on auttaa tuntematonta. Pikkis ja Kirppa auttavat helmastaan kiinni jäätynyttä Sumusilmää, vaikka molempia hermostuttaa niin että hampaat kalisevat. Oletko sinä uskaltanut auttaa tuntematonta?
  5. Rohkeutta on myöntää, että tarvitsee apua. Pikkis juuttui peffaansa myöten mutavelliin, koska yritti hoitaa liian ison asian yksin. Millaisissa asioissa sinä olet tarvinnut apua?
  6. Rohkeutta on pyytää anteeksi. Jos joskus käyttäytyy ihan mörötyhmästi – vahingossa tai tahallaan – kannattaa pyytää anteeksi, niin omakin mieli paranee. Oletko joskus tehnyt tyhmyyksiä ja katunut? Entä onko joku pyytänyt sinulta anteeksi?
  7. Rohkeutta on olla oma itsensä. Pikkis oppii käyttämään hämäränäköään hyödyksi joutuessaan lumivyöryseikkailuun. Millä tavalla sinä olet osannut olla sellainen kuin olet?

5/5